برای محتوای غیرمتنی معادلهای متنی (Alternative text) که همان هدف را توضیح داده باشد فراهم کنید.
توضیحات
کاربرانی که عکسها را نمیبینند، صداها را نمیشنوند یا قادر به استفاده از تصاویر ویدئویی نیستند میتوانند به جای این موارد از معادلهای متنی بهرهمند شوند. کاربران ممکن است این معادلها را بخوانند یا فناوریهای کمکی (Assistive technology) آن را برای کاربران بخوانند.
بنابراین، معادلهای متنی باید دقیقاً همان اطلاعاتی را در اختیار کاربران بگذارد که محتوای غیرمتنی روایت میکند.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «محتوای غیرمتنی»
- از معادلهای متنی (ALT) برای توصیف عکسها استفاده کنید.
- یک توضیح کوتاه برای صداها و ویدیوها بنویسید؛ البته پیادهسازی متن کامل محتوای چندرسانهای (Transcript) ارجح است.
- برای محتوای غیرمتنی که به صورت کنترلها (کلیدهای صفحه یا لینکها و …) یا فیلدهای ورودی در صفحه وب استفاده میشوند یک نام برای توصیف هدف آن کنترل اختصاص دهید تا کاربران با صفحهخوانها بتوانند بفهمند آن محتوای غیرمتنی چیست و چرا وجود دارد. این کنترلهای غیرمتنی ممکن است به صورت دکمه های ارسال، نقشههای تصویری یا انیمیشنهای پیچیده در صفحه بهکار روند.
موارد استثنا
در موقعیتهای ذیل، حتماً لازم نیست معادلهای متنی، دقیقاً همان اطلاعات موجود در محتوای غیرمتنی را ارائه دهد:
- در آزمونها (زمانی که این کار به اعتبار آزمون لطمه میزند)
- کدهای امنیتی (CAPTCHA) (اما حتماً یک جایگزینِ دسترسیپذیر پیدا کنید، یا حتی اصلاً بهتر آن است که از کدهای امنیتی استفاده نکنید)
برای نمونههای ذیل از معادل متنیِ خالی استفاده کنید تا فناوریهای کمکی بتوانند آنها را نادیده بگیرند:
- محتوای زینتی فاقد معنا
- محتوایی که صرفاً برای ایجاد قالببندی (Layout) بصری تعبیه شده باشد
- محتوایی که برای همه کاربران نامرئی (Invisible) باشد
نکتهها
معادلهای متنی که برای عکسها نوشته میشود باید «دقیقاً همان اطلاعاتی» را به کاربر برساند که در صورت توانایی دیدن عکس میتوانست دریافت کند. این کار آسانی نیست و معمولاً افراد بر سر اینکه مرز «دقیقاً همان اطلاعات» کجاست باهم توافق ندارند. باید از خودتان بپرسید که تصویر قرار است چه چیزی را به کاربر نقل کند؟
عکس اگر لوگوی شرکت شماست، در این صورت نام شرکت میتواند معادل متنی مناسبی باشد. معادل متنی مناسب برای عکسی از یک نوشته، متنِ آن نوشته است. برای بقیه عکسها توضیحات مفید، خلاصه و دقیق فراهم کنید: وقتی کلمه «جنگل» میتواند یک عکس را توضیح دهد، نیاز نیست از عبارت «۱۷۳۸۷ اصله درخت» به عنوان معادل متنی استفاده کنید.
اگر ناچار به استفاده از کدهای امنیتی هستید حتماً جایگزینهای صوتی را هم تعبیه کنید. همچنین بهتر است در جایی نزدیک و قابل دسترس، اطلاعات تماستان را هم قید کنید تا اگر فردی برای حل کد امنیتی دچار مشکل شد بتواند با شما تماس بگیرد.
برای ایجاد معادل متنی خالی یا «خنثی» فقط کافی است کوتیشن مربوط به Alt text را باز و بسته کنید.
بدون درج اسپیس یا فاصله داخل کوتیشن.
</ ""=img src="location-of-image.jpg" alt>
صفحهخوانها به جای خواندن معادل متنی یا نام فایل، چنین عکسی را اساساً نادیده خواهند گرفت.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: Non-text Content 1.1.1 – Level AAA ↗
- شرح شاخص موفقیت در سازمان ملی استاندارد ایران: جایگزینهای متنی برای محتوای غیرمتنی
- شاخص موفقیت ۱.۴.۵ – عکسِ نوشتهها
- شاخص موفقیت ۱.۴.۹ – عکسِ نوشتهها (استثنا ممنوع)
- شاخص موفقیت ۴.۱.۲ – نام، نقش، ارزش
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی