شاخص موفقیت ۳.۱.۵ – سطح دشواری متون

برای رعایت شاخص «سطح دشواری متون»، باید نوشته‌ها را طوری بنویسید که افرادی با ۹ سال سابقه حضور در مدرسه بتوانند آن را بخوانند.

توضیحات

همه کاربران باید بتوانند محتوایی را که تولید می‌کنید بخوانند؛ از یک استاد دانشگاه گرفته تا کسی که به تازگی از مدرسه فارغ‌التحصیل شده است.

راهکار کلیدی آن است که متون را تا جایی که مقدور است، ساده و روان بنویسید. این کار به کاربران دارای مشکلات خواندن و درک مطلب کمک می‌کند.

سطح عمومی مورد توافق آن است که متون، متناسب با  سواد کسانی تنظیم شود که مدرسه را از آغاز تا حداقل کلاس نهم گذرانده‌اند.

روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «سطح دشواری متون»

  • محتوا را طوری بنویسید که یک نفر با حداقل هفت تا نُه سال سابقه تحصیل بتواند آن را درک کند. (منظور نُه سال از شروع مدرسه است و تحصیلات دانشگاهی را دربر نمی‌گیرد.)
  • از خلاصه‌ها، نمودار‌ها یا تصاویر استفاده کنید تا متن گویا‌تری بنویسید.
  • متن‌ها را به کمک Section و Heading سازماندهی کنید.
  • لینکی به محتوای تکمیلی ارائه دهید که محتوای پیچیده را بیشتر توضیح دهد.

موارد استثنا

لازم نیست نگران استفاده از نام های خاص باشید؛ حتی اگر پیچیده یا سخت‌خوان باشند. خواندن نام چیزهایی مانند افراد، فیلم‌ها، کتاب‌ها و شرکت‌ها ممکن است سخت باشد، اما شما کنترلی بر روی آن‌ها ندارید.

نکته‌ها

  • شما هرگز نمی‌توانید چیزی بنویسید که همه انسان‌های روی کره زمین آن را درک کنند.
  • فهم جملات کوتاه، راحت‌تر است.
  • سعی کنید در هر پاراگراف یک موضوع و در هر جمله یک نکته را بیان کنید.
  • از به‌کار بردن اصطلاحات خیابانی، تخصصی یا ضرب‌المثل‌ها اجتناب کنید.
  • از کلمات رایج استفاده کنید.
  • تلاش کنید نوشته شما به زبان گفتار نزدیک باشد (این نکته لزوماً به معنای شکسته‌نویسی و یا محاوره‌ای نوشتن نیست).
  • در صورت امکان از نشانۀ بولت (Bullet) در نوشته‌تان استفاده کنید (لیست‌ها درک مفاهیم را ساده‌تر می‌کنند). 
  • استفاده از جملات معلوم، بر جملات مجهول ترجیح دارد. جمله «این متن در وب‌سایت PWCAG منتشر شد» مجهول و جمله «وب‌سایت PWCAG این متن را منتشر کرد» معلوم است.

بهتر است لینک‌های زیر را ببینید: 

پدیدآورندگان:

مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی

برچسب‌های به‌کار رفته در این مقاله:

دسته‌بندی موضوعی:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: اجازه کپی محتوا وجود ندارد