«کنترل زمان‌بندی‌ها» بدان معنا است که ابزار‌هایی برای تنظیم، افزایش یا کاهش زمان‌بندی‌ها (محدودیت زمانی) در اختیار کاربران بگذارید.

توضیحات

کاربران دارای اختلالات شناختی، بینایی یا حرکتی ممکن است در مقایسه با سایر کاربران، برای استفاده از وب‌سایت شما به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند. هر نوع کنترل یا محدودیت زمانی ممکن است کار را برای این گروه از کاربران دشوار کند.

روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «کنترل زمان‌بندی‌ها»

اگر در محتوای وب‌سایتتان ناگزیر از استفادهٔ محدودیت زمانی هستید:

  • امکانی را برای غیر‌فعال کردن محدودیت زمان در اختیار کاربران بگذارید؛ مثلاً یک صفحه ورود (Landing page) پیش از شروع محدودیت زمانی نمایش دهید که چگونگی این کار را برای کاربر توضیح دهد. یا
  • به کاربران امکان دهید محدودیت زمانی را قبل از شروع، در محدوده‌ای حداقل ده برابر زمان پیش‌فرض تنظیم کنند (می‌توانید این کار را به کمک صفحه فرود هم انجام دهید). یا
  • به کاربران این امکان را بدهید که این دوره محدود زمانی را حداقل بیست ثانیه قبل از انقضای آن تمدید کنند. این کار باید یک فرایند ساده مثل کلیک کردن روی یک دکمه باشد و حداقل ده بار برای استفاده در دسترس کاربران قرار بگیرد.

اگر در وب‌سایتتان از متن جابجا شونده (Moving) یا متحرک (Animated) استفاده می‌کنید، کاربران باید بتوانند آن را متوقف کنند.

اگر وب‌سایت شما دارای قابلیتی است که به‌طور خودکار به‌روز می‌شود (مثلاً با آخرین نتایج فوتبال)، باید به کاربران اجازه دهید تعداد دفعات به‌روز‌رسانی را حداقل ده برابر تنظیمات پیش فرض به تأخیر بیندازند.

موارد استثنا

  • محدودیت زمانی‌ای که به خاطر برگزاری رویداد‌های زنده است (مثلاً شروع یک مناقصه یا پخش زنده)
  • محدودیت زمانی‌ای که برای کسب‌و‌کار شما ضروری است. به عنوان مثال، یک وب‌سایت فروش بلیط که ناچار است به خاطر زیاد بودن تقاضا، رزرو را به مدت ده دقیقه ذخیره کند و دادن زمان نامحدود به کاربران، روند کسب‌و‌کار را دچار مشکل می‌کند.
  • طول محدودیت زمانی بیش از بیست ساعت است.

نکته‌ها

تا آن‌جاکه مقدور است محتوا را خارج از محدودیت‌های زمانی استفاده کنید اما امنیت کاربران خود را هم در نظر بگیرید. برای مثال، خروج از حساب کاربری پس از یک دوره عدم فعالیت، استفاده درست از یک محدودیت زمانی محسوب می‌شود.

اطمینان حاصل کنید همه کنترل‌های کاربری برای تنظیم محدوده زمانی با صفحه کلید قابل دسترسی هستند.

موارد استثنا مربوط به ضروری بودن زمان‌بندی یا طول محدودیت بیش از بیست ساعت، هر دو در سطح AAA حذف می‌شوند. (رجوع کنید به شاخص موفقیت «بدون زمان‌بندی»)

اگر از یک پاپ آپ (Pop-up) برای ارائه گزینه تمدید محدودیت زمانی به کاربران خود استفاده می کنید، شاخص موفقیت «وقفه» را هم در نظر بگیرید.

بهتر است لینک‌های زیر را ببینید:

پدیدآورندگان:

مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی

برچسب‌های به‌کار رفته در این مقاله:

دسته‌بندی موضوعی:


یک پاسخ به “شاخص موفقیت ۲.۲.۱ – کنترل زمان‌بندی‌ها”