میتوان ماهیت محتوا، ساختار و رابطهها را از نظر برنامهنویسی سامان داد.
توضیحات
همه کاربران از اینکه ساختار حاکم بر وبسایت شما منطقی است و بین هر بخش از محتوا با سایر بخشهای محتوایی اطراف آن رابطهای شفاف وجود دارد، منتفع میشوند. نشانههای بصری مانند عناوین (Headings)، بولتها (Bullet points)، شکستهای خط (Line breaks)، جداول (Tables)، پررنگ کردن (Bold)، زیرخطکشیدن (Underlining)، لینکها و سایر گزینههای قالببندی به کاربران کمک میکنند محتوا را بهتر درک کنند.
اغلب اوقات برای اینکه فناوریهای کمکی عملکرد صحیحی داشته باشند لازم است قالببندی (Formatting) و ساختارهای منطقی محتوا درست رعایت شده باشد. فرقی نمیکند کاربران برای استفاده از وبسایت از صفحهخوان (Screen reader) یا سایر فناوریهای کمکی بهره میگیرند یا وبسایت را بدون سیاساس (CSS) مشاهده میکنند؛ محتوا باید بهگونهای طراحی شده باشد که همه بتوانند آن را بفهمند.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «اطلاعات و رابطهها»
هدف عام و اصلی، رعایت الزاماتی است که به قالببندی مناسب و ساختار منطقی منجر میشود. عملکرد ناقص جوابگو نخواهد بود؛ برای مثال، نمیتوانید اصول درج عناوین فرعی (Subheadings) را درست رعایت کنید اما از دیگر سو، از بولتها همینطور بیهدف در جایجای محتوا استفاده کنید.
در کنار همه موارد، شما باید:
- برای بخشبندی یک محتوا از عناوین فرعی استفاده کنید
- عنوانها را با تگ عنوان در اچتیامال (HTML header tag) مشخص کنید
- در مواقع نیاز از فهرست، جدول و سایر عناصر قالببندی استفاده کنید
- از اچتیامال صحیح و مناسب برای تمام عناصر ساختاری استفاده کنید
- همیشه اچتیامال معتبر (Valid HTML) بهکار ببرید
- در طراحی فرمها، از برچسبهای قابل فهم و معادلهای متنی استفاده کنید
همه این موارد باید از نظر برنامهنویسی کاملاً مشخص باشند تا مرورگرها و فناوریهای کمکی هم بتوانند آنها را درست تشخیص دهند. برای نمونه، در عنوانها به جای اینکه فقط متن عنوان را بولد کنید، از تگهای درست نظیر H1 استفاده کنید. زمانی که از نظر برنامهنویسی چنین کاری قابل انجام نباشد، باید مورد را به کمک یک توضیح متنی، شفاف کنید. مثلاً این نکته را قید کنید که: «* فیلدهای ضروری را مشخص میکند».
نکتهها
کسب اطمینان از اینکه وبسایتتان ساختارهای دسترسیپذیر دارد، کاری ساده و در عین حال پیچیده است. سطح دشواری این کار بسته به پیچیدگی محتوای وبسایت شما متغیر است؛ میان یک صفحه که از تعداد زیادی موضوع و عنوان فرعی ساخته شده و یک پست تکموضوعی در یک وبلاگ، تفاوت زیادی وجود دارد.
میتوانید برای بررسی صحت نشانهگذاریها (Markup) از ابزارهای اعتبارسنجی اچتیامال (HTML validator) استفاده کنید. به کمک این ابزارها خطاهای احتمالی ساختارهای اچتیامال را مشخص میکنند. البته وجود این خطاها لزوماً به معنای عدم دسترسیپذیری نیست اما به هر حال کد هرچه تمیزتر نوشته شده باشد، بهتر است. خطاهایی مثل استفاده نادرست از تگ پایان پاراگراف، به سادگی قابل اصلاح است.
بعد از اینکه از ابزارهای اعتبارسنجی استفاده کردید، چینش عناوین تودرتو (Nested headings) و سایر عناصر قابل مشاهده را به شکل دستی هم بررسی کنید. از اینکه فرمها درست و واضح برچسبگذاری شدهاند مطمئن شوید؛ موارد سادهای نظیر عدم استفاده از علامت تعجب در توضیح فیلد ستارهدار، ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد کند.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: Info and Relationships 1.3.1 – Level A ↗
- شاخص موفقیت ۱.۳.۲ – دنباله معنیدار
- شاخص موفقیت ۲.۴.۳ – ترتیب فوکوس
- شاخص موفقیت ۲.۴.۶ – هدینگها و برچسبها
- شاخص موفقیت ۲.۴.۱۰ – عناوین بخشها
- شاخص موفقیت ۴.۱.۱ – تجزیه
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی