شاخص موفقیت ۴.۱.۳ پیام‌های وضعیت

لازم است پیام‌های وضعیت سیستم (Status Messages) در وب‌سایت‌ها به شکلی طراحی شوند که کاربران را از تغییراتی در محتوا که تمرکز با موش‌واره و صفحه‌کلید به‌طور خودکار روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد، آگاه کنند.

توضیحات

افراد دارای آسیب بینایی، می‌توانند به کمک «پیام‌های وضعیت» از تغییرات، نتایج یا فرآیندهای محتوایی که در مرکز توجه آن‌ها قرار ندارد، آگاه شوند. افزودن پیام‌های واضح می‌تواند به این افراد کمک کند تا عملیاتی که انجام می‌دهند را درک کنند و اطلاعات بیشتری درباره‌ٔ آن به‌دست آورند.

اختصاص نقش به این پیام‌ها به این معنا است که کاری کنیم که این پیام‌ها به وسیله صفحه‌خوان یا سایر فناوری‌های کمکی در دسترس کاربر قرار گیرد.

روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت پیام‌های وضعیت

عبارت «پیام وضعیت» یک اصطلاح ویژه است که راهنما‌های زیر استفاده می‌شود، به معنای چیزی که اطلاعاتی به کاربر درباره‌ موارد زیر ارائه می‌دهد.

  • نتایج یک عملیات؛
  • وضعیت انتظار یک برنامه؛
  • پیشرفت یک فرآیند؛
  • یا وجود خطاها

این قبیل پیام‌ها، از جنس پیام‌هایی هستند که با تغییر در محتوا، کاربر ممکن است از آن مطلع نشود. مطمئن شوید که از طریق آریا کُد، (ARIA) نقشِ وضعیت (Status) یا هشدار (Alert) را برای آن‌ها تعریف کرده‌اید.

نکته‌ها

درک آنچه گفته شد ممکن است کمی دشوار باشد. بنابراین، آن را با یک مثال توضیح می‌دهیم:

یک کاربر، در وب‌سایت نشانی فروشگاه‌های اطراف را جستجو می‌کند. صفحه‌ای که به‌عنوان صفحهٔ نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، یک صفحه جدید است و کاربر به‌راحتی از این تغییر آگاه می‌شود. اما در حین جستجو، پیامی که به‌عنوان «در حال جستجو» نمایش داده می‌شود، تغییری در صفحه به وجود نمی‌آورد و کاربر ممکن است متوجه آن نشود. این پیام، از جملهٔ «پیام‌های وضعیت» به شمار می‌رود.

بهتر است لینک‌های زیر را ببینید: 

پدیدآورندگان:

  • مترجم: امید هاشمی
  • ویراستار فنی: آرتا مکبری