این بخش ناظر بر استفاده از محتوای متنی واضح، مفید و مختصر برای «عنوان صفحه» (Page title) است.
توضیحات
درج یک محتوای توصیفی و دقیق در بخش عنوان صفحه، به نفع همه کاربران خواهد بود. یک عنوان خوب به کاربران شما میگوید که در چه صفحهای هستید و این صفحه به چه کار میآید. این به کاربران امکان میدهد بهسرعت متوجه شوند که در صفحهٔ درست قرار دارند یا نه. کاربران دارای اختلالات بینایی، شناختی و حرکتی در مقایسه با سایر کاربران، از چنین امکانی بیشتر منتفع میشوند؛ چرا که فناوریهای کمکیای که آنها استفاده میکنند، بر روی عنوان صفحات تکیه زیادی دارند.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «عنوان صفحه»
یک عنوان متای (Meta title) واضح و منحصر بهفرد برای هر صفحه از وبسایتتان در نظر بگیرید.
نکتهها
یک روش مفید برای نوشتن عنوان صفحه میتواند از این قرار باشد: «نام صفحه – توضیحات صفحه – نام وبسایت» («درباره ما – آشنایی با اهداف ما – نام شرکت احتمالی»).
اگر صفحات، بخشی از یک فرایند هستند (مثلاً فرایند پرداخت)، از عنوان استفاده کنید تا به کاربران اطلاع دهید در مرحله چندم قرار دارند («پرداخت – صفحه یک از پنج – نام شرکت احتمالی»).
صفحات پویا مثل نتایج جستجو («نتایج جستجو برای …») و خطای ۴۰۴ (متأسفانه صفحه پیدا نشد) را از یاد نبرید.
در بسیاری از موارد، منطقی است که عنوان صفحه یا چیزی شبیه آن را در بخش عنوان بالای صفحه خود تکرار کنید.
عناوین صفحات را در یک نرمافزار صفحه گسترده (Spreadsheet) مانند اکسل تایپ کنید و آنها را بخوانید؛ اگر بیرون از بافتار (context) هم، به نظرتان معنیدار باشند، میتوان اینطور نتیجه گرفت که در وبسایت هم بهدرستی کار خواهند کرد.
برای ایجاد دسترسیپذیری بیشتر، از عناوین صفحه در نقشه سایت استفاده کنید (رجوع کنید به شیوهنامه چندگانه و موقعیت).
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: Bypass Blocks 2.4.1 – Level A ↗
- شاخص موفقیت ۱.۳.۱ – اطلاعات و رابطهها
- شاخص موفقیت ۱.۳.۲ – دنباله معنیدار
- شاخص موفقیت ۲.۴.۵ – مسیرهای چندگانه
- شاخص موفقیت ۲.۴.۸ – موقعیت
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی