عناصر صفحه، با قرار گرفتن در حالت ورودی دادهها (On Input) نباید تغییر کنند.
توضیحات
همانطور که در شاخص موفقیت «حالت فوکوس» دیدیم، همه کاربران ترجیح میدهند وبسایتی که پیمایش میکنند، پیشبینیپذیر باشد. وقتی عناصر، به همان شکلی که انتظار میرود عمل نکنند، کاربران ممکن است دچار سردرگمی شوند.
این، درباره زمانی که عناصر در حالت ورودی قرار میگیرند هم صادق است؛ هیچ تغییری نباید بهشکل خودکار اتفاق بیفتد؛ مثلاً، فرمها نباید بدون تأیید کاربران به فیلد بعدی بپرند یا بهصورت خودکار ارسال شوند.
تغییر در ورودی مخصوصاً برای کاربرانی که با صفحهکلید پیمایش میکنند و همچنین افرادی که دارای ناتوانیهای بینایی یا محدودیتهای شناختی هستند، مشکلساز است.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «حالت ورودی»
اطمینان حاصل کنید که هیچ کدام از عناصر، در حالت ورودی تغییر نمیکنند.
در اینجا چند نمونه از انواع مواردی که باید به آنها توجه کنید، آمده است:
- هنگامی که همه فیلدها پر میشوند، فرمها نباید بهصورت خودکار ارسال شوند – این امر باعث میشود کاربران شما نتوانند آنچه را که نوشتهاند بازبینی و ویرایش کنند.
- زمانی که کاربران یک فیلد را پر میکنند، فوکوس نباید بهشکل خودکار بر روی فیلد بعدی قرار گیرد.
- استفاده از یک کنترل (مانند انتخاب بله یا خیر) نباید بهطور خودکار این عمل را انجام دهد (به عنوان مثال، انتخاب اشتراک در خبرنامه در قالب یک چکباکس، نباید به طور خودکار، کاربر شما را مشترک کند، آنها باید بتوانند برای تأیید تصمیم خود روی دکمه ارسال کلیک کنند. ).
موارد استثنا
اگر کاربر را قبل از اینکه فرصتی برای وارد کردن دادههای خود یا انتخاب خود داشته باشد، از تغییر مطلع کنید، عناصر میتوانند در حالت ورودی تغییر کنند. به عنوان مثال، ممکن است وبسایتهایی را مشاهده کرده باشید که در سربرگشان، گزینههایی برای انتخاب اندازه متن دارند. پس از کلیک بر روی اندازهٔ مورد نظر، وبسایت بدون اینکه فرصتی برای تأیید انتخاب خود به شما بدهد تغییر میکند.
اگر از متن انتخاب شده برای عنصر مشخص است که هنگام وارد کردن چه اتفاقی میافتد، چنین کنترلهایی نیازی به داشتن دکمه ارسال ندارند.
نکتهها
سادهترین کار این است که از دکمههای ارسال استفاده کنید و از پراندن کاربران میان فیلدها اجتناب کنید. همه حرف ما این است که فرمان را به دست کاربرانتان (دقیقاً جایی که باید باشد) بسپارید.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: ↗On Input (3.2.2 – Level A) ↗
- شاخص موفقیت: Change on Request ↗
- شاخص موفقیت ۳.۲.۱ – در حالت فوکوس
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی