وبسایت شما باید راهنما و دستورالعملهای کامل و دقیق داشته باشد.
توضیحات
توانایی کاربران شما متفاوت است؛ برخی بهطور غریضی میدانند چطور باید از وبسایتتان استفاده کنند و بعضی دیگر با مشکلاتی مواجه میشوند. شما میتوانید در موقعیتهای مناسب، با ارائه راهنماهای مفید، شرایطی را مهیا کنید که کاربرانتان بهترین استفاده را از وبسایتتان داشته باشند. چنین امکانی به ویژه در فرمها کارایی خواهد داشت؛ جایی که کاربران شما قرار است اطلاعات صحیح و دقیقی را در فرمها وارد کنند.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «راهنما»
در فرمها میتوانید راهنما را به روشهای زیر تعبیه کنید:
- برچسب زدن کلیدهای ورودی با ماهیت ورودی (به عنوان مثال، «اشتراک» یا «خرید»)؛ و
- در جایی که یک فیلد ورودی، به اطلاعاتی بیش از آنچه که برچسب در اختیار کاربران میگذارد احتیاج دارد، آن را در قالب یک لینک، در جایی نزدیک به همان فیلد طراحی کنید (مثلاً «روش صحیح پاسخ به این سؤال»). و
- در جایی که لازم است الگوی خاصی در ورود اطلاعات لحاظ شود، مثال را در قالب برچسب یا یک راهنمای متنی در مجاورت فیلد مربوطه تعبیه کنید (مثلاً «تاریخ: DD/MM/YYYY).
نکتهها
- فراهم کردن یک لینک به اطلاعات اضافی، مثلاً اطلاعاتی در خصوص چگونگی پر کردن یک فرم، یک استثنای حیاتی برای قانون باز نشدن لینکها در پنجره جدید به حساب میآید (شاخص موفقیت ۳.۲.۵ – تغییر بر مبنای درخواست کاربران را ببینید). باز شدن لینک راهنما در پنجره جدید به کاربران کمک میکند به راحتی بین فرم و راهنما، رفت و آمد کنند.
- بهترین مثال برای موقعیتهایی که راهنمای بیشتری لازم است، در جایی است که سؤالاتی با پاسخ آزاد نظیر «چرا خودتان را برای این شغل مناسب میدانید؟» مطرح میشود. راهنما میتواند الگوی یک جواب درست را در اختیار کاربران بگذارد. برای مثال، میتوانید با متذکر شدن محدودیت در تعداد نویسه یا کلمه، در کاربرانتان اطمینان خاطر ایجاد کنید.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: ↗Help 3.3.5 – Level AAA ↗
- شاخص موفقیت ۳.۲.۵ – تغییر بر مبنای درخواست کاربران
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی