هیچ مفهومی را صرفاً از طریق رنگ به کاربران منتقل نکنید.
توضیحات
کاربران دارای آسیب بینایی، از جمله آنها که توانایی تشخیص رنگ ندارند، ممکن است در جایی که رنگهای وبسایت شما اطلاعاتی را ارائه میدهند، به کمک نیاز داشته باشند. میتوانید با استفاده از شناسههای دیگر مثل برچسبها (Labels)، اشکال و الگوهای گرافیکی، این مشکل را برطرف کنید.
رنگ یک دارایی مهم در طراحی محتوای وب است که جذابیت زیبایی شناختی، قابلیت استفاده (Usability) و دسترسیپذیری آن را افزایش میدهد. با این حال، برخی از کاربران در درک رنگ مشکل دارند. افرادی با کمتوانیِ بینایی مانند کوررنگی اغلب دید رنگی محدودی را تجربه می کنند و بسیاری از کاربران مسنتر رنگ را به خوبی نمیبینند. علاوه بر این، افرادی که از نمایشگرها و مرورگرهای رنگمحدودشده (Limited-color) یا تک رنگ محدود (Nonochrome) استفاده میکنند، نمیتوانند به اطلاعاتی که فقط به صورت رنگی ارائه می شود دسترسی داشته باشند.
کاربرانی که بهرهمند میشوند
- کاربران کمبینا که اغلب دید رنگی محدودی را تجربه میکنند
- افراد مسن که ممکن است قادر به خوب دیدن رنگها نباشند
- وقتی اطلاعات صفحات وب با روشهای متفاوتِ بصری و مستقل از رنگها منتقل میشود، کاربرانی که مشکل کورنگی (color-blindness) دارند، بهرهمند میشوند
- کاربرانی که از نمایشگر یا فیلترهای مونوکروم با رنگ محدود ↗ استفاده میکنند، قادر به دسترسی به اطلاعات مستقل از رنگها میشوند
- کاربرانی که مشکل تمایز بین رنگها را دارند قادر به دیدن و یا شنیدین راهنماهای متنی (text cues) خواهند بود
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «کاربرد رنگها»
- اطمینان حاصل کنید هیچ یک از راهنماهای متنی و غیرمتنی صرفاً به رنگ متکی نیستند
- اطمینان حاصل کنید که هیچ اطلاعاتی (مانند چارتها و گرافها) فقط به رنگ متکی نیستند
نکتهها
برای پیدا کردن نقاط چالشبرانگیز، وبسایتتان را به صورت سیاه و سفید مشاهده کنید. آیا متوجه وجود اطلاعات غیر قابل فهم یا راهنماهای ناکارآمدی میشوید؟
مناسبسازی وبسایت برای کاربرانی که توانایی تشخیص رنگ ندارند، کاری ساده است. اولین نقطهای که باید بر روی آن تمرکز کنید، مکانهای درج راهنماها است. استفاده از جملاتی از قبیل اینکه: «بر روی دکمه سبز کلیک کنید» یا «فیلدهای الزامی با رنگ قرمز مشخص شدهاند»، برای کاربرانی که توانایی تشخیص سبز و قرمز را ندارند، بیفایده است. به راهنماهایی از این دست، حداقل یک مؤلفه دیگر (آیکون، الگوهای گرافیکی مثل هاشور) جهت شناسایی اضافه کنید.
یک اشتباه رایج درباره متن لینکها است که معمولاً مشخص کردن این مورد فقط با اتکا به رنگها، به قدر کفایت جوابگو نخواهد بود؛ میتوانید از زیرخط (Underline)، پررنگسازی (Bolding) یا یک نماد (Symbol) هم به این منظور استفاده کنید.
نکته دیگر اینکه مطمئن شوید تصاویر گرافیکی مهم، فقط به رنگ وابسته نیستند. برای مثال، کاربران شما ممکن است نمودار دایرهای (Pie chart) را که بخشهایش فقط با رنگ از هم جدا شدهاند، به درستی متوجه نشوند. در این مورد، شما باید برچسبها و الگوهای واضح را به بخشهای نمودار اضافه کنید.
در اینجا با شاخص موفقیت ۱.۳.۳ «ویژگیهای حسی» که در بخش خود به آن پرداخته شده است، همپوشانی اتفاق میافتد چرا که استفاده از رنگ، یکی از ویژگیهای حسی است. راهنماها باید به اندازه کافی شفاف باشند و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها بگذارند.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: Use of Colour 1.4.1 – Level A ↗
- ارائهٔ ویدئویی: چطور محصولات فراگیر را آمادهٔ استفادهٔ افرادی با ناتوانی کمبینایی و کوررنگی کنیم؟ ↗
- ارائهٔ ویدئویی: بررسی کاربردپذیری و دسترسیپذیری محصول برای افراد مسن ↗
- شاخص موفقیت ۱.۳.۳ – ویژگیهای حسی
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی