شاخص موفقیت ۱.۴.۷ – صدای پس‌زمینهٔ کم یا بی‌صدا

محتوای صوتی باید واضح باشد؛ بدون زوائد صوتی در پس‌زمینه یا با حداقلی از آن.

توضیحات

برخی از کاربران، به دلیل مشکل در شنوایی قادر نیستند محتوای صوتی را مثل دیگران به وضوح بشنوند. این مشکل به خصوص در زمان تفکیک ذهنی محتوای اصلی از زوائد صوتیِ پس‌زمینه رخ می‌دهد.

کمک شما می‌تواند این باشد که تضمین کنید محتوای اصلی به وضوح شنیده می‌شود. می‌توانید این کار را با کاهش صدای پس‌زمینه به حداقل میزان ممکن انجام دهید.

روش انطباق با شاخص موفقیت «صدای پس‌زمینهٔ کم یا بی‌صدا»

  • مطمئن شوید صدایی که ضبط می‌کنید فاقد هرگونه زوائد صوتی در پس‌زمینه است. یا
  • اگر صدایی هم هست حجم آن باید به میزان ۲۰ دسیبل (تقریباً معادل چهار برابر) پائین‌تر از صدای اصلی باشد.

موارد استثنا

می‌توان زوائد صوتی پس‌زمینه را پذیرفت؛ اگر:

  • گفتار، بخش اصلی فایل صوتی را تشکیل نمی‌دهد (مثلاً صدا متعلق به صحنه‌ای است که در آن یک خودرو، هلیکوپتری را منفجر می‌کند).
  • جایی که صدا نقش کپتچای (CAPTCHA) صوتی برای تشخیص کاربر از ماشین ایفا می‌کند. (کپتچا آزمونی است که بالاخص در فرم‌ها، روبات‌های مزاحم (Spambot) را از کاربران انسانی تمییز می‌دهد).
  • صدای آواز خواندن یا رپ کردن.
  • می‌توان صدای پس‌زمینه را خاموش کرد (البته که پیروی از شیوه‌نامه بهتر از افزودن پیچیدگی است)

نکته‌ها

اگر استودیو ندارید، صدا را در مکانی ضبط کنید که می‌دانید محیطی ساکت دارد. اتاقی پر از مبلمان و اثاث نرم، بهترین انتخاب است.

فقط از محتوای صوتی با کیفیت استفاده کنید (به هر حال اگر وب‌سایت شما برای خودتان مهم است باید نسبت به این موضوع حساس باشید).

بهتر است لینک‌های زیر را ببینید: 

پدیدآورندگان:

مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی

error: اجازه کپی محتوا وجود ندارد