«هدف لینک (در بافتار)»، ناظر بر این نکته است که هدف از هر لینک باید در متن یا بافتارش (Context) کاملاً واضح و مشخص باشد.
توضیحات
ضروری است لینکها را ترجیحاً فقط بهکمک متن لینک (Link text)، بهشکلی واضح و قابل فهم طراحی کنید.
دلیل تأکید بر این نکته این است که اغلب کاربرانی که از فناوریهای کمکی نظیر صفحهخوان استفاده میکنند، نام تمام لینکها را میشنوند و از این طریق راهشان را در وبسایت شما پیدا میکنند. کاربران دیگر ممکن است وبسایت شما را با درجه درشتنمایی بالا مشاهده کنند یا از تب (Tab) برای جابجا شدن بر روی اجزای صفحه استفاده کنند و همین هم باعث میشود در هر لحظه از پیمایش صفحه، فقط نام لینک و نهایتاً چند کلمه محدود اطراف آن را ببینند.
برای کمک به کاربرانتان حتماً باید متن لینک (آنچه که اغلب با عنوان «Anchor text» نامیده میشود)، بهگونهای انتخاب شود که مقصد لینک را بسته به بافتار و محتوای اطرافش، بهوضوح مشخص کند.
روش صحیح انطباق با شاخص موفقیت «هدف لینک (در بافتار)»
اطمینان حاصل کنید که موارد زیر برای تکتک لینکهای وبسایت شما رعایت شده است:
- هدف لینک، از ورای متنی که برایش نوشته شده کاملاً مشخص است (مثلاً «وبلاگ من») یا
- هدف لینک، از ورای محتوای اطراف آن، اعم از جمله، پاراگراف یا سلول در جدول، کاملاً مشخص باشد (برای مثال «از وبلاگ من دیدن کنید») یا
- اگر لینک در قالب عکس طراحی شده، مقصد و هدف لینک بهکمک معادل متنی (Alt text) مشخص شده است (مثلاً «نام نویسنده – از وبلاگ من دیدن کنید») و
- لینکهایی که مقصد مشترک دارند، از متن مشترکی هم باید برخوردار باشند اما متن لینکهایی که به مقاصد متفاوت ختم میشود، نباید مشترک باشند.
موارد استثنا
اگر هدف یک لینک برای همه کاربران شما مبهم است، نیازی به مشخص کردن آن نیست.
برای مثال، اگر کلمه وبلاگ در عبارت «من یک وبلاگ دارم» لینک شود، مقصد این لینک ممکن است وبلاگ شخصی شما، یا مدخلی در ویکیپدیا باشد که معنی کلمه لینک شده را توضیح میدهد. هیچ کاربری پیش از باز کردن لینک نمیتواند مقصد چنین لینکی را حدس بزند.
بیتردید بهترین کار این است که از استفاده از لینکهای ابهامزا خودداری کنید؛ چرا که کاربران باید بدانند با دنبال کردن هر لینک، به چه صفحهای منتقل خواهند شد. اگرچه، مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید یک سورپرایز بامزه برای همه ایجاد کنید.
نکتهها
یک نویسنده خوب، راه اول را برمیگزیند؛ مشخص کردن هدف لینک بهکمک متن لینک. دسترسپذیرترین و بهترین راهحل برای کاربران شما همین است. همیشه راهی هست که بتوانید لینک را فقط بهکمک متن، دسترسپذیر کنید.
در سطح AAA و در شاخص موفقیت ۲.۴.۹ – عنوان لینک، نماینده مقصد لینک توضیح داده شده که لینکها را چطور فقط بهکمک متن لینک، دسترسپذیر کنید.
یک تمرین خوب این است که در جایی که قرار است به صفحهٔ دیگری لینک بدهید، از عنوان آن صفحه (آنطور که در شاخص موفقیت «عنوان صفحه» آموختید) برای متن لینک استفاده کنید.
بهتر است لینکهای زیر را ببینید:
- شرح شاخص موفقیت در کنسرسیوم وب: Link Purpose In Context 2.4.4 – Level A ↗
- شاخص موفقیت ۱.۱.۱ – محتوای غیرمتنی
- شاخص موفقیت ۲.۴.۲ – عنوان صفحه
- شاخص موفقیت ۲.۴.۹ – عنوان لینک، نماینده مقصد لینک
پدیدآورندگان:
مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی