شاخص موفقیت ۲.۴.۶ – هدینگ‌ها و برچسب‌ها

هدینگ‌ها (Headings) و برچسب‌ها (Labels)، باید هدف یا موضوع را توصیف کنند.

توضیحات

می‌توان از هدینگ‌ها در مواقعی استفاده کرد که موضوع محتوا تغییر می‌کند، زیر‌موضوعی معرفی یا هدف عوض می‌شود. هرجا که از هدینگ‌ها استفاده شود، باید جنبهٔ توصیفی بودن آن لحاظ شود.

افرادی که سرعتشان در خواندن متن کند است یا آن‌ها که دچار اختلالاتی در حافظهٔ کوتاه‌مدت هستند، از هدینگ‌ها و سایر تقسیم‌بندی‌های محتوا بهره می‌گیرند تا بفهمند هر بخش از محتوا شامل چه مواردی می‌شود. همچنین کاربران دارای آسیب بینایی، از هدینگ‌ها برای پیمایش به قسمت‌های گوناگون محتوا استفاده می‌کنند.

علاوه بر هدینگ‌ها، برچسب‌های توصیفی روی کنترل فرم به کاربران کمک می‌کنند تا بدانند چگونه فیلدهای فرم را تکمیل کنند.

روش صحیح انطباق با شاخص «هدینگ‌ها و برچسب‌ها»

  • در مواقع لزوم از هدینگ‌ها و زیر هدینگ‌های توصیفی مناسب استفاده کنید ( تغییر در موضوع یا هدف محتوا)
  • از برچسب‌های توصیفی روی کنترل‌ها و فیلد‌های ورودی استفاده کنید

نکته‌ها

برای مثال، در یک فهرست الفبایی، یک حرف از الفبا می‌تواند نمونهٔ خوبی برای یک هدینگ باشد.

اگر محتوای مشابهی را مرتباً تولید می‌کنید، سعی کنید چیدمان هدینگ‌ها را ثابت نگه دارید. مثلاً اگر یک وب‌سایت معرفی فیلم را اداره می‌کنید ممکن است  هدینگ‌هایی با نام «طرح»، «شخصیت‌ها» و «قضاوت‌ها» را در نظر بگیرید و در همهٔ صفحاتی که فیلم‌ها معرفی می‌شوند، این الگو را رعایت کنید.

اطمینان حاصل کنید که هدینگ‌ها و برچسب‌ها، منطبق با اصول کد‌نویسی ایجاد شده‌اند؛ درست آنگونه که در شاخص موفقیت «اطلاعات و رابطه‌ها» مشخص شده است.

بهتر است لینک‌های زیر را ببینید: 

پدیدآورندگان:

مترجم: امید هاشمی
ویراستار فنی: آرتا مکبری
ویراستار فنی دوم: حسین شرفی

error: اجازه کپی محتوا وجود ندارد