این وبسایت تخصصی در زمینه تجربۀکاربری «UX» و دسترسیپذیری «Accessibility» فعالیت دارد. تمامی نوشتارهای این وبسایت از کپیلفت ↗ کریتیو کامنز (Creative Common) یا اجازهنامهٔ مشترکات خلاقانه پیروی میکند. این وبسایت دارای کپی لفت ارجاع + غیرتجاری + بدون اشتقاق (اقتباس) است.
این بدان معنا است که متون این وبسایت را میتوانید کپی کنید و نمایش دهید البته فقط در صورتی که:
- نوشتههای این وبسایت را با لینک مستقیم وبسایت معرفی کنید.
- اثر اشتقاقی ↗ یا اقتباسی بهمنظور بازتولید متن مشابه تهیه نکنید.
- فروش و استفاده تجاری از محتوای وبسایت ممنوع است.
- در صورت استفاده از متون وبسایت در ارائههای غیرتجاری در پاورپوینت ارائه مذکور حداقل یکبار لینک مستقیم به وبسایت بدهید.
بهجای کپی، خلق کنید: چالش مالکیت معنوی در عصر دیجیتال
چرا باید از کپی و استفاده غیرمجاز از محتوا اجتناب کنیم؟
دلایل متعددی برای اجتناب از این کار وجود دارد.
- احترام به حقوق دیگران: همانطور که انتظار داریم دیگران به حقوق ما احترام بگذارند، ما نیز باید به حقوق صاحبان محتوا احترام بگذاریم.
- تولید محتوای باکیفیت: ایدهپردازی و آمادهسازی محتوای با کیفیتِ تخصصی، کاری بسیار سخت و زمانبر است پس با تولید محتوای اصلی و خلاقانه، میتوانیم بهجای کپی از محتوای دیگران، به ارزشگذاری از دانش و ایده های خود بپردازیم.
- ایجاد فضایی سالم برای تبادل اطلاعات: زمانی که همه به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، فضایی سالم برای تبادل اطلاعات و ایدهها ایجاد میشود و البته این امر به نفع همهٔ ما خواهد بود.
پیامدهای کپی و استفادهٔ غیرمجاز از محتوا
- تضییع حقوق صاحبان محتوا: زمانی که فردی بدون اجازه، اقدام به کپی و استفاده از محتوای دیگران میکند، در واقع تلاش و خلاقیت آنها را نادیده گرفته و حقوقشان را نقض میکند. این امر میتواند از نظر مالی و معنوی به صاحبان محتوا آسیب برساند.
- ایجاد محتوای نامعتبر و گمراهکننده: محتوایی که بهصورت غیرمجاز کپی و منتشر میشود، غالباً بدون بررسی و ویرایش ارائه میشود. این امر میتواند منجر به انتشار اطلاعات نادرست و گمراهکننده در فضای آنلاین شود.
- لطمه به اعتبار و برند: استفاده از محتوای کپیشده میتواند به اعتبار و برند فرد یا سازمانی که از آن محتوا استفاده میکند، آسیب برساند.
نویسنده: سوده محمدآبادی ↗
طراح محصول و سرویس | منتور و پژوهشگر تفکر طراحی در کسبوکار